Kiropraktikko Helsinki: Haluatko suoristaa selän ja saada hyvän ryhdin?

Kim Roslin, kiropraktikko Helsinki | 22.5.2015

pään etukanto|etukumara|akuutit selkäkivut|ryhti

 Kun heräät aamulla ja huomaat, ettet pääse ylös sängystä, voi päälimmäinen tunne olla aika pelottava. "Tänneköhän minä jään sängynpohjalle?" " Mitä jos en koskaan enää nouse ylös?" Kun pääset lopulta ylös sängystä, huomaat seisovasi vinossa kuin korkkiruuvi.

"Tältäkö minä tulen jatkossa näyttämään?"

Voit lohduttaa itseäsi sillä, että yleensä akuutit selkäkivut ovat väliaikaisia ja tuo vinous, se on myös yleensä väliaikaista. Sitä kutsutaan antalgiseksi asennoksi. Vaikka näyttäisit etukumaraiselle rintamalotalle tai sotaveteraanille (kaikki kunnia heille), on kyseessä väliaikainen tila, missä keho suojaa itse itseään suuremmilta vahingoilta. Se on kehosi itsesuojeluvaistoa. Keho hakeutuu itse sellaiseen asentoon, mikä on vähiten kivulias. Se, että asentosi voi olla kuinka vino tahansa, on sivuseikka. Kehosi kannalta kyseessä on sillä hetkellä turvallisin asento. Lihakset kyllä rentoutuvat ajan mittaan ja sallivat kehon suoristua.

Voit auttaa kehoasi, kipujen sallimissa rajoissa, ja vaikka seinää vasten pyrkiä hitain pumppaavin liikkein saada itseäsi suoremmaksi. On kuitenkin tärkeää kuunnella kehoasi eikä ärsyttää liikaa tulehtunutta aluetta. Kylmä on tällaisessa akuutissa tilanteessa myös ystäväsi. Kaikki ovat erilaisia ja toiset ovat hyvinkin säikkyjä kivun kanssa kun toiset pystyvät ottamaan vastaan enemmänkin kipua.

Riippuen itsestäsi, pyri luomaan itsellesi lisää kivutonta aluetta. Mitä varovaisempi olet kivun kanssa ja jos tuntiessasi puukon selässäsi, jännität kaikki lihaksesi, voit itse asiassa pienentää kivutonta toiminta-aluettasi ja kipumuuri tulee vain lähemmäksi ja lähemmäksi sinua, samalla pienentäen kivutonta aluettasi.

Eli toisin sanoen, yritä olla niin rento kuin voit kivun kohdatessa sinut. Keho kyllä huolehtii jännityksestä sinusta riippumatta ja liiallinen varovaisuus ja itsensä suojeleminen vain pidentää kivun kestoa.

Hitaat pumppaavat liikkeet suoremmaksi voivat nopeuttaa paranemistasi ja huomaat päivä päivältä olevasi suorempi. Itse koen tärkeäksi mennä hieman "kivun sisään" eli heti kun liikkeessä alkaa tuntua kipua, älä lopeta liikettä vaan kehoasi kuunnellen mene pikkaisen sisään kipualueelle ja "fiilistele" siellä ja palaa rauhallisesti takaisin kivuttomalle alueelle.

Näin työnnät kipumuuria poispäin ja saat hiljalleen lisää kivutonta aluetta missä toimia. Tässä kaikessa on syytä pitää maalaisjärki käytössä ja tee kaikki liikkeet omien resurssiesi mukaisena.

Käynti kiropraktikolla akuutissa vaiheessa on hyvinkin suotavaa. Se voi nopeuttaa paranemisprosessia ja auttaa sinua suoristumaan. Akuuttia kipua kiropraktinen hoito ei samantien vie aina pois, koska tulehdusta ei niin vain taiota pois, vaikka selkäsi liikeradat kasvavatkin ja tunnetkin jo helpotusta.

Akuutin tulehdustilan poistuttua kiropraktisen hoidon hyödyt tulevat selvimmin esiin ja on syytä jatkaa hoitoja jotta kivun syy saadaan myös poistettua tai ainakin pidettyä aisoissa. Tärkeintä on tehdä työtä, ettei sama kipu palaa heti takaisin ja ajatella terveyttäsi pidemmällä tähtäimellä.

Miten sitten saada hyvä ryhti? Kun kipu on kovimmillaan, ei tarvitse vielä murehtia miten saada hyvä ryhti. Tärkeintä on keskittyä paranemiseen, ryhtiä pystyy korjaamaan sitten kun pahin kipu on ohitse.

Tyypillisin ryhtivirhe meillä on pään etukanto eli pään roikottaminen rintojen välissä. Hyvä kotikonsti ryhdin muuttamisessa on seuraavanlainen: Vedä päätäsi taaksepäin leuka alhaalla hitaasti ja pitäen päätäsi takana muutaman sekunnin kerrallaan. Toista tätä liikettä muutaman kerran päivässä. Pikkuhiljaa lihaksesi alkavat aktivoitua ja tunnet, miten pääsi pysyy helpommin kehosi päällä eikä enään roiku sen edessä. Ota rohkeasti myös sellainen "rinta rottingilla" asento, missä rintakehä on vedetty hieman eteen. Kun rintakehä on edessä, on hyvin vaikea olla huonossa ryhdissä.

Ryhti ja sen suoristaminen on laaja alue, mistä tulen kertomaan lisää seuraavassa blogissani. Minusta alkaa tuntua, että haukkasin vähän liiankin ison palan kun kirjoitin tämän blogin otsikoksi; Miten suoristaa selän ja saada hyvä ryhti. Tuo ryhdin korjaaminen onkin ihan oma projektinsa ja se vaatii lisää selvitystä.

Jos luet tätä kirjoitustani kivuista kouristellen sängyn pohjilla, niin ole rauhallisin mielin. Se ei ole ikuista eikä vie sinua hautaan. Ota kylmäpussi ja haudo sillä kipukohtaa, ala pikkuhiljaa suoristamaan itseäsi rauhallisin liikkein ja soitat tietenkin kiropraktikolle.

Kim Roslin
www.kiropraktikko.com
Kirjoittaja on kiropraktikko, joka toimii Suomen Kiropraktikkokeskus Oy:ssä.
Ajanvaraus Helsinki 09-668 95 30.
Ajanvaraus Vaasa 06-3210 700

Jaa:

";
← Edellinen blogikirjoitus ← Edellinen Seuraava blogikirjoitus → Seuraava →
Kiropraktiikka: Miten saada hyvä ryhti? Kiropraktiikan hoitoväli: Kiropraktiikka ei ole mehupaasto

Kirjoittajan aiemmat julkaisut

Kiropraktikko vastaa: Miten selkäkipu parannetaan?
Kiropraktiikka: Miten saada hyvä ryhti?
Kim Roslin: Kiropraktiikka ja venyttely

Kommentoi

Kommentoi:
Lähetä kommentti

Kommentit

Kommentteja ei löytynyt

Etsi blogista

kiropraktiikka ja verenpaine
kiropraktinen hoito
kiropraktiikka ja lapset
kiropraktiikka ja ryhti
kiropraktiikka ja selkäkivut
kiropraktiikka ja iskias
kiropraktiikka ja mielenterveysongelmat
kiropraktiikka ja puutuminen
in english
kiropraktiikka ja hermosto
kiropraktinen hoito
kiropraktiikka ja selkäkivut
kiropraktikka ja selkäkivut
kiropraktiikka ja leukanivelongelmat
kiropraktiikka ja skolioosi

Suosittua blogissa

Kiropraktiikka: Lonkan koukistajien kireys syynä alaselän ongelmiin

Kimmo Heinonen, kiropraktikko Turku | 27.2.2015

Kiropraktiikka ja iskias: syyt ja seuraukset

Harri Mäki-Pesola, kiropraktikko Pori | 8.12.2014

Kasvaako niskassasi kyttyrä? Mikä se on ja mitä sille voi tehdä?

Harri Mäki-Pesola, kiropraktikko Pori | 11.11.2014

Kiropraktiikka auttaa käsien puutumiseen

Kalle Hietanen, kiropraktikko Klaukkala ja Kerava | 4.2.2015

Iskiasvaivat ja kiropraktiikka

Harri Mäki-Pesola, kiropraktikko Pori | 31.10.2014

Katso kaikki blogikirjoitukset »

Arkisto

Elokuu 2018 (1)
Kesäkuu 2018 (1)
Toukokuu 2018 (1)
Huhtikuu 2018 (1)
Helmikuu 2018 (1)
Tammikuu 2018 (1)
Lokakuu 2017 (1)
Elokuu 2017 (1)
Heinäkuu 2017 (1)
Kesäkuu 2017 (2)
Maaliskuu 2017 (5)
Helmikuu 2017 (1)
Joulukuu 2016 (3)
Lokakuu 2016 (2)
Syyskuu 2016 (3)
Elokuu 2016 (3)
Kesäkuu 2016 (2)
Huhtikuu 2016 (6)
Maaliskuu 2016 (2)
Helmikuu 2016 (4)
Tammikuu 2016 (4)
Joulukuu 2015 (3)
Marraskuu 2015 (4)
Lokakuu 2015 (4)
Syyskuu 2015 (9)
Elokuu 2015 (6)
Heinäkuu 2015 (4)
Kesäkuu 2015 (3)
Toukokuu 2015 (11)
Huhtikuu 2015 (7)
Maaliskuu 2015 (12)
Helmikuu 2015 (13)
Tammikuu 2015 (3)
Joulukuu 2014 (3)
Marraskuu 2014 (2)
Lokakuu 2014 (7)

Avainsanat

hartiat fitness istumatyö lonkan koukistajat akuutit selkäkivut jumit liikehäiriöt thoracic outlet syndrome selän liikkuvuus kuntosali välilevyn rappeuma etukumara säännöllisyys fyysinen stressi henkinen stressi raajojen puutumiset osteoarthritis degeneration kemiallinen stressi liikunta kiropraktiikan hoitoväli selän hyvinvointi kuulo kuulon menetys hermojen puristustila käden puutuminen lihakset lihasvoima korkea verenpaine väsymys cracking sound of chiropractic ratsastus hengitysvaikeudet synnytys kim roslin oireiden paikannus hoidon puute selkärangan kuluminen adjustment cavitation computer work painkillers tos-syndrooma tos chiropractic adjustments shoulder pain joint kiropraktikot oire squash jalkojen pituusero toiminnallinen pituusero paniikkihäiriö eripituiset jalat polvinivel alaselkä kipu kirurgi välilevyongelmat epätasapaino leukanivel leukanivelongelmat leukakipu hammaskipu ilman leikkausta niskakyhmy reidenlähentäjä triggerpiste pääkipu tero nikulainen lonkankoukistaja si-nivel kiropraktikko fysioterapeutti suomenkiropraktikkokeskus kiveskipu ennaltaehkäisevä hoito seniorit selkävaivat autonominen hermosto välilevyn tyrä lihasepätasapaino lääkkeettömyys rytmihäiriöt refluksi anatominen pituusero polvikipu nivelrikko välilevyongelma muscle relaxant painkiller lihasrelaksantit tulehduslääkkeet gym injuries tasapainoaisti päänsäryt headache blood pressure drugs lihaskramppi uhreilijan perushuolto lihasten toiminta elinvoima käsien puutuminen puutuminen hermotus itsemurhat mielenterveysongelmat oireiden peittäminen ahdistus masennus kulumat rintaranka selkärangan häiriöt hermosto ärtyneisyys unettomuus vatsan toiminta itkuisuus imukuppisynnytys riikka lehtonen kiropraktikon työ c-sektio krooniset sairaudet lihasjännitys vastustuskyky verenkierto aistien toiminta subluxaatio mieliala hormonien tuotanto niskan virheasennot verenpainelääkkeet keskushermosto rakenteellinen virheasento niskojen naksauttelu hermot liika istuminen piriformis-syndrooma tyky iskias itsetunto kyttyrä särkyä yläraajassa kiropraktikon valinta hip pain hieronta autoimmuunisairaudet tulehdukset jumiutumiset fysioterapia kiropraktiikan hinta hiiren liikuttaminen kirjoittaminen lonkan koukistaja low back pain posture kaularangan ryhti hengittäminen työkyky beach volley subluksaatio suomen akateemiset kiropraktikot pelvis urheilijan kehonhuoltoa tuomas kuronen mailapelit masennuslääkkeet pyörrytys niskaongelmat tenniskyynärpää liikeaisti tasapaino olkaluu spine lanneranka lapset jääkiekko välilevytyrä krooninen kipu niskakipu kiropraktikon hoito niskavaivat palautuminen kiropraktinen hoito noidannuoli välilevy särkylääkkeet virheasennot tulehduskipulääkkeet chiropractic jalkakivut lääkkeet treenaaminen kiropraktikon koulutus adjustmentti alaselkä venyttely kaularanka kiropraktikolla terveys huimaus urheilu työergonomia kipulääkkeet migreeni hermosto stressi pään etukanto aivot skolioosi kehonhuolto alaselkäkipu välilevyn pullistuma säännöllinen hoito päänsärky kipu selkäranka selkäkipu alaselkäkivut kiropraktiikka ryhti selkäkivut
Google+
Kirjaudu sisään »

Seuraa Kiropraktikot.fi:tä