Kiropraktiikka: Miten saada hyvä ryhti?

Kim Roslin, kiropraktikko Helsinki | 22.5.2015

ryhti|pään etukanto|hartiat|istumatyö|venyttely|lonkan koukistajat

 

Huono ryhti. Etukumara. Hartiat lysyssä. Pää roikkuu kehon edessä. Silmät katsovat maahan...kuulostaa kuin kuvailisin masentunutta ihmistä. Valitettavasti vain kuvasin aika yleistä näkyä, mikä kadulla tulee vastaan ja samalla tyypillisimpiä ryhtivirheitä, mitä meillä on.

Edellisessä artikkelissani "Miten suoristaa selän ja saada hyvä ryhti?" käsittelin laajemmin sitä, miten voi suoristaa selän, kun sinulla on vielä kipua. Samassa artikkelissani käsittelin vain pintapuolisesti ryhtiä ja miten saada hyvä ryhti. Nyt aion pureutua ryhdin olemukseen syvemmin ja toistan samalla myös aikaisemmin kirjoittamaani.

Tyypillisin ryhtivirhe mikä meillä on, on siis pään etukanto eli pään roikottaminen edessä rintojen välissä. Useasti tämä johtuu istumatyöstä, jossa nenä lähestyy tietokoneen kuvaruutua kovalla tahdilla.

Hyvä kotikonsti ryhdin muuttamisessa on seuraavanlainen: Vedä päätäsi taaksepäin leuka alhaalla hitaasti ja pitäen päätäsi takana muutaman sekunnin kerrallaan. Voit treenata tätä selkä seinää vasten, pitäen takaraivoasi kiinni seinässä. Yritä samalla saada niskaasi koskettamaan seinää. Niskaa et yleensä saa kiinni seinään, mutta se ei ole tarkoituskaan. Pääasia on, että yrität saada niskaa seinää kohti.

Toista tätä liikettä muutaman kerran päivässä. Pidä niskaa taaksepäin työntyneenä vain muutamia sekunteja kerrallaan ja palaa rauhallisesti alkuasentoon pitäen takaraivoa kiinni seinässä. Pikkuhiljaa lihaksesi alkavat aktivoitua ja tunnet, miten pääsi pysyy helpommin kehosi päällä eikä enään roiku sen edessä. Tämän liikkeen arkoitus on aktivoida niskan ja kaulan syviä lihaksia.

Ota rohkeasti myös sellainen "rinta rottingilla" asento, missä rintakehä on vedetty hieman eteen. Kun rintakehä on edessä, on hyvin vaikea olla huonossa ryhdissä. Rintalihakset on syytä myös venytellä auki. Nojaa vaikka vessan ovenkarmiin jo aamulla muutaman sekunnin kerrallaan ja toista liikettä päivän mittaan töissä ja kotona. Tarkoitus on tuntea rintalihaksen venyvän tässä liikkeessä.

Sitten siirrymme lonkan koukistajiin ja etureiden venytykseen. Nämä lihakset ovat yllättävän tärkeässä roolissa ryhdin suoristamisessa. Etureidet ja lonkankoukistajat lyhenevät istumatyössä ja vetävät ahteriamme taaksepäin.

Lopputuloksena on yleensä mattinykäsmäinen lentomäen hyppyasento, jossa peräpäämme on puolimetriä kehoa taaempana. Hyvä kotivenytys on seuraavanlainen; ota seisten kiinni nilkastasi, nosta jalkasi siten, että asetat polven sohvan selkänojan ja istuintyynyn liittymäkohtaan. Irroita otteesi nilkastasi ja nyt riittää usein se, että suoristat vartalosi ja johan alkaa etureiden ja nivusen alueella poltella. Jos tunnet, että tarvitset vielä lisäpuhtia venytykseen, niin työnnä nivustasi eteenpäin.

Netistä löydät satoja erilaisia videoita, missä näytetään kädestä pitäen erilaisia venytyksiä juuri näihin lihaksiin. Suosittelen itse kiropraktikko Kimmo Heinosen venyttelyvideoita joita löytyy netistä.

Kiropraktikko saa selästäsi liikkuvamman ja elastisemman ja helpottaa omaa työtäsi ryhdin suoristamisessa. Kiropraktikko poistaa selän virheasentoja, joilla on taipumus palautua samoihin vanhoihin virheellisiin asentoihin.

Hyvä esimerkki on niskan ja rintarangan liitoskohdassa oleva alue, johon tyypillisesti kuuluisa leskenkyttyrä tekee pesänsä. Niskan alaosaan kasvaa vuosi vuodelta isompi kyttyrä, joka samalla työntää niskaa eteenpäin. Lopputulos ei ole lasten katseltavaa; niska, jonka tulisi suorana ja ylväänä nousta kehosi yläpuolelle, onkin muuttunut horisontaaliseksi eteenpäintyöntyväksi ulokkeeksi kehostasi, johon voit asetella vaikka Valittujen Palojen vuosikerran, kuin kirjahyllyyn.

Kun kiropraktikko alkaa työstää tällaista rankaa, on turha ylläpitää toivoa siitä, että kolmessa hoitokerrassa asia on hoidettu alta pois ja olet jälleen suoraryhtinen.

Maalaisjärkikin sanoo, että se mikä on kauan kestänyt ja kehittynyt, ei voi poistua parissa viikossa. Ryhti ei suoristu silmänräpäyksessä. Oireet, jotka johtuvat huonosta ryhdistä, todennäköisesti poistuvat paljon nopeammin kuin itse huono ryhti. Tässä näkyy taas keholle tyypillinen periaate paranemisessa; oireet poistuvat paljon nopeammin kuin syyt.

Vaikka tunnet olosi parantuvan viikko viikolta kiropraktikon hoitojen myötä, älä tyydy siihen, että oireesi paranevat, vaan ole pitkämielinen itse syiden poistamisen suhteen. Älä jätä leikkiä kesken vain siksi, että tunnet olosi vähän paremmaksi vaan jatka työtä syiden poistamiseksi. Kiropraktikko ei saa ryhtiäsi suoraksi samalla aikataululla kun oireesi alkavat parantua, vaan siihen menee hieman enemmän aikaa. Lopussa kiitos seisoo yhtä ylväänä kuin sinä itsekin.

Ole sinäkin suoraselkäinen suomalainen ja päätä, ettei sinusta koskaan tule etukumaraista vanhaa mummoa tai ukkoa...ja jos jo tunnistat itsesi tuosta, niin muista, ettei koskaan ole liian myöhäistä suoristaa itseään.

Kim Roslin
www.kiropraktikko.com
Kirjoittaja on kiropraktikko, joka toimii Suomen Kiropraktikkokeskus Oy:ssä.
Ajanvaraus Helsinki 09-668 95 30.
Ajanvaraus Vaasa 06-3210 700

Jaa:

";
← Edellinen blogikirjoitus ← Edellinen Seuraava blogikirjoitus → Seuraava →
Kalle Hietanen: Yleisin syy välilevyrappeumaan? Kiropraktikko Helsinki: Haluatko suoristaa selän ja saada hyvän ryhdin?

Kirjoittajan aiemmat julkaisut

Kiropraktikko vastaa: Miten selkäkipu parannetaan?
Kiropraktikko Helsinki: Haluatko suoristaa selän ja saada hyvän ryhdin?
Kim Roslin: Kiropraktiikka ja venyttely

Kommentoi

Kommentoi:
Lähetä kommentti

Kommentit

Kommentteja ei löytynyt

Etsi blogista

kiropraktiikka ja verenpaine
kiropraktinen hoito
kiropraktiikka ja lapset
kiropraktiikka ja selkäkivut
kiropraktiikka ja iskias
kiropraktiikka ja mielenterveysongelmat
kiropraktiikka ja puutuminen
in english
kiropraktiikka ja hermosto
kiropraktinen hoito
kiropraktiikka ja ryhti
kiropraktiikka ja selkäkivut
kiropraktikka ja selkäkivut
kiropraktiikka ja leukanivelongelmat
kiropraktiikka ja skolioosi

Suosittua blogissa

Kiropraktiikka: Lonkan koukistajien kireys syynä alaselän ongelmiin

Kimmo Heinonen, kiropraktikko Turku | 27.2.2015

Kiropraktiikka ja iskias: syyt ja seuraukset

Harri Mäki-Pesola, kiropraktikko Pori | 8.12.2014

Kasvaako niskassasi kyttyrä? Mikä se on ja mitä sille voi tehdä?

Harri Mäki-Pesola, kiropraktikko Pori | 11.11.2014

Kiropraktiikka auttaa käsien puutumiseen

| 4.2.2015

Iskiasvaivat ja kiropraktiikka

Harri Mäki-Pesola, kiropraktikko Pori | 31.10.2014

Katso kaikki blogikirjoitukset »

Arkisto

Tammikuu 2020 (1)
Heinäkuu 2019 (2)
Kesäkuu 2019 (1)
Toukokuu 2019 (1)
Elokuu 2018 (1)
Kesäkuu 2018 (1)
Toukokuu 2018 (1)
Huhtikuu 2018 (1)
Helmikuu 2018 (1)
Tammikuu 2018 (1)
Lokakuu 2017 (1)
Elokuu 2017 (1)
Heinäkuu 2017 (1)
Kesäkuu 2017 (2)
Maaliskuu 2017 (5)
Helmikuu 2017 (1)
Joulukuu 2016 (3)
Lokakuu 2016 (2)
Syyskuu 2016 (3)
Elokuu 2016 (3)
Kesäkuu 2016 (2)
Huhtikuu 2016 (6)
Maaliskuu 2016 (2)
Helmikuu 2016 (3)
Tammikuu 2016 (4)
Joulukuu 2015 (3)
Marraskuu 2015 (4)
Lokakuu 2015 (4)
Syyskuu 2015 (9)
Elokuu 2015 (6)
Heinäkuu 2015 (4)
Kesäkuu 2015 (3)
Toukokuu 2015 (11)
Huhtikuu 2015 (7)
Maaliskuu 2015 (12)
Helmikuu 2015 (10)
Tammikuu 2015 (3)
Joulukuu 2014 (3)
Marraskuu 2014 (1)
Lokakuu 2014 (7)

Avainsanat

korkea verenpaine kuulon menetys hartiat istumatyö lonkan koukistajat akuutit selkäkivut etukumara säännöllisyys kiropraktiikan hoitoväli selän hyvinvointi kuulo liikunta jumit kemiallinen stressi henkinen stressi fyysinen stressi raajojen puutumiset niskavaivat osteoarthritis degeneration jalkojen pituusero toiminnallinen pituusero anatominen pituusero fitness liikehäiriöt nivelrikko squash lihakset lihasten toiminta väsymys cracking sound of chiropractic adjustment cavitation joint niskan virheasennot kiropraktikot oire shoulder pain välilevyn rappeuma chiropractic adjustments computer work painkillers tos-syndrooma tos käden puutuminen hermojen puristustila thoracic outlet syndrome selän liikkuvuus kuntosali polvikipu välilevyongelma ratsastus hengitysvaikeudet si-nivel eripituiset jalat paniikkihäiriö polvinivel alaselkä kipu kirurgi ilman leikkausta niskakyhmy fysioterapeutti suomenkiropraktikkokeskus kiveskipu lonkankoukistaja epätasapaino reidenlähentäjä triggerpiste selkä pääkipu tero nikulainen markku turpeinen perhe vanhemmat uni itku välilevyongelmat hammaskipu refluksi drugs rytmihäiriöt autonominen hermosto selkävaivat välilevyn tyrä lihasepätasapaino lääkkeettömyys muscle relaxant painkiller headache blood pressure lihaskramppi leukakipu päänsäryt tasapainoaisti lihasrelaksantit tulehduslääkkeet gym injuries seniorit ennaltaehkäisevä hoito leukanivel leukanivelongelmat lihasvoima kiropraktikko markku turpeinen imukuppisynnytys kiropraktikon valinta hermosto ärtyneisyys unettomuus liika istuminen vatsan toiminta hermot tyky iskias piriformis-syndrooma pyörrytys tasapaino niskaongelmat liikeaisti tenniskyynärpää olkaluu särkyä yläraajassa selkärangan häiriöt itkuisuus mailapelit puutuminen ahdistus masennus mielenterveysongelmat itsemurhat elinvoima käsien puutuminen hermotus synnytys kulumat krooniset sairaudet rintaranka hip pain kiropraktikon työ lihasjännitys c-sektio oireiden peittäminen niskojen naksauttelu hiiren liikuttaminen hengittäminen tuomas kuronen suomen akateemiset kiropraktikot subluksaatio hormonien tuotanto keskushermosto verenpainelääkkeet kaularangan ryhti työkyky kirjoittaminen beach volley riikka lehtonen uhreilijan perushuolto kim roslin oireiden paikannus hoidon puute selkärangan kuluminen urheilijan kehonhuoltoa pelvis posture low back pain lonkan koukistaja rakenteellinen virheasento subluxaatio kiropraktiikan hinta aistien toiminta fysioterapia hieronta vastustuskyky masennuslääkkeet autoimmuunisairaudet tulehdukset jumiutumiset lanneranka tulehduskipulääkkeet särkylääkkeet kiropraktikolla verenkierto adjustmentti mieliala kiropraktikon hoito välilevytyrä krooninen kipu noidannuoli chiropractic niskakipu kiropraktikon koulutus lääkkeet jalkakivut palautuminen kiropraktinen hoito välilevy treenaaminen spine virheasennot jääkiekko lapset kaularanka venyttely alaselkä kiropraktikko urheilu huimaus terveys työergonomia kipulääkkeet pään etukanto skolioosi kehonhuolto stressi hermosto migreeni alaselkäkipu aivot säännöllinen hoito välilevyn pullistuma päänsärky selkäranka kipu selkäkipu alaselkäkivut kiropraktiikka ryhti selkäkivut
Google+
Kirjaudu sisään »
kiropraktikkotv

Seuraa Kiropraktikot.fi:tä