Kiropraktiikka: Miten saada hyvä ryhti?

Kim Roslin, kiropraktikko Helsinki | 22.5.2015

venyttely|lonkan koukistajat|istumatyö|hartiat|pään etukanto|ryhti

 

Huono ryhti. Etukumara. Hartiat lysyssä. Pää roikkuu kehon edessä. Silmät katsovat maahan...kuulostaa kuin kuvailisin masentunutta ihmistä. Valitettavasti vain kuvasin aika yleistä näkyä, mikä kadulla tulee vastaan ja samalla tyypillisimpiä ryhtivirheitä, mitä meillä on.

Edellisessä artikkelissani "Miten suoristaa selän ja saada hyvä ryhti?" käsittelin laajemmin sitä, miten voi suoristaa selän, kun sinulla on vielä kipua. Samassa artikkelissani käsittelin vain pintapuolisesti ryhtiä ja miten saada hyvä ryhti. Nyt aion pureutua ryhdin olemukseen syvemmin ja toistan samalla myös aikaisemmin kirjoittamaani.

Tyypillisin ryhtivirhe mikä meillä on, on siis pään etukanto eli pään roikottaminen edessä rintojen välissä. Useasti tämä johtuu istumatyöstä, jossa nenä lähestyy tietokoneen kuvaruutua kovalla tahdilla.

Hyvä kotikonsti ryhdin muuttamisessa on seuraavanlainen: Vedä päätäsi taaksepäin leuka alhaalla hitaasti ja pitäen päätäsi takana muutaman sekunnin kerrallaan. Voit treenata tätä selkä seinää vasten, pitäen takaraivoasi kiinni seinässä. Yritä samalla saada niskaasi koskettamaan seinää. Niskaa et yleensä saa kiinni seinään, mutta se ei ole tarkoituskaan. Pääasia on, että yrität saada niskaa seinää kohti.

Toista tätä liikettä muutaman kerran päivässä. Pidä niskaa taaksepäin työntyneenä vain muutamia sekunteja kerrallaan ja palaa rauhallisesti alkuasentoon pitäen takaraivoa kiinni seinässä. Pikkuhiljaa lihaksesi alkavat aktivoitua ja tunnet, miten pääsi pysyy helpommin kehosi päällä eikä enään roiku sen edessä. Tämän liikkeen arkoitus on aktivoida niskan ja kaulan syviä lihaksia.

Ota rohkeasti myös sellainen "rinta rottingilla" asento, missä rintakehä on vedetty hieman eteen. Kun rintakehä on edessä, on hyvin vaikea olla huonossa ryhdissä. Rintalihakset on syytä myös venytellä auki. Nojaa vaikka vessan ovenkarmiin jo aamulla muutaman sekunnin kerrallaan ja toista liikettä päivän mittaan töissä ja kotona. Tarkoitus on tuntea rintalihaksen venyvän tässä liikkeessä.

Sitten siirrymme lonkan koukistajiin ja etureiden venytykseen. Nämä lihakset ovat yllättävän tärkeässä roolissa ryhdin suoristamisessa. Etureidet ja lonkankoukistajat lyhenevät istumatyössä ja vetävät ahteriamme taaksepäin.

Lopputuloksena on yleensä mattinykäsmäinen lentomäen hyppyasento, jossa peräpäämme on puolimetriä kehoa taaempana. Hyvä kotivenytys on seuraavanlainen; ota seisten kiinni nilkastasi, nosta jalkasi siten, että asetat polven sohvan selkänojan ja istuintyynyn liittymäkohtaan. Irroita otteesi nilkastasi ja nyt riittää usein se, että suoristat vartalosi ja johan alkaa etureiden ja nivusen alueella poltella. Jos tunnet, että tarvitset vielä lisäpuhtia venytykseen, niin työnnä nivustasi eteenpäin.

Netistä löydät satoja erilaisia videoita, missä näytetään kädestä pitäen erilaisia venytyksiä juuri näihin lihaksiin. Suosittelen itse kiropraktikko Kimmo Heinosen venyttelyvideoita joita löytyy netistä.

Kiropraktikko saa selästäsi liikkuvamman ja elastisemman ja helpottaa omaa työtäsi ryhdin suoristamisessa. Kiropraktikko poistaa selän virheasentoja, joilla on taipumus palautua samoihin vanhoihin virheellisiin asentoihin.

Hyvä esimerkki on niskan ja rintarangan liitoskohdassa oleva alue, johon tyypillisesti kuuluisa leskenkyttyrä tekee pesänsä. Niskan alaosaan kasvaa vuosi vuodelta isompi kyttyrä, joka samalla työntää niskaa eteenpäin. Lopputulos ei ole lasten katseltavaa; niska, jonka tulisi suorana ja ylväänä nousta kehosi yläpuolelle, onkin muuttunut horisontaaliseksi eteenpäintyöntyväksi ulokkeeksi kehostasi, johon voit asetella vaikka Valittujen Palojen vuosikerran, kuin kirjahyllyyn.

Kun kiropraktikko alkaa työstää tällaista rankaa, on turha ylläpitää toivoa siitä, että kolmessa hoitokerrassa asia on hoidettu alta pois ja olet jälleen suoraryhtinen.

Maalaisjärkikin sanoo, että se mikä on kauan kestänyt ja kehittynyt, ei voi poistua parissa viikossa. Ryhti ei suoristu silmänräpäyksessä. Oireet, jotka johtuvat huonosta ryhdistä, todennäköisesti poistuvat paljon nopeammin kuin itse huono ryhti. Tässä näkyy taas keholle tyypillinen periaate paranemisessa; oireet poistuvat paljon nopeammin kuin syyt.

Vaikka tunnet olosi parantuvan viikko viikolta kiropraktikon hoitojen myötä, älä tyydy siihen, että oireesi paranevat, vaan ole pitkämielinen itse syiden poistamisen suhteen. Älä jätä leikkiä kesken vain siksi, että tunnet olosi vähän paremmaksi vaan jatka työtä syiden poistamiseksi. Kiropraktikko ei saa ryhtiäsi suoraksi samalla aikataululla kun oireesi alkavat parantua, vaan siihen menee hieman enemmän aikaa. Lopussa kiitos seisoo yhtä ylväänä kuin sinä itsekin.

Ole sinäkin suoraselkäinen suomalainen ja päätä, ettei sinusta koskaan tule etukumaraista vanhaa mummoa tai ukkoa...ja jos jo tunnistat itsesi tuosta, niin muista, ettei koskaan ole liian myöhäistä suoristaa itseään.

Kim Roslin
www.kiropraktikko.com
Kirjoittaja on kiropraktikko, joka toimii Suomen Kiropraktikkokeskus Oy:ssä.
Ajanvaraus Helsinki 09-668 95 30.
Ajanvaraus Vaasa 06-3210 700

Jaa:

";
← Edellinen blogikirjoitus ← Edellinen Seuraava blogikirjoitus → Seuraava →
Kalle Hietanen: Yleisin syy välilevyrappeumaan? Kiropraktikko Helsinki: Haluatko suoristaa selän ja saada hyvän ryhdin?

Kirjoittajan aiemmat julkaisut

Kiropraktikko vastaa: Miten selkäkipu parannetaan?
Kiropraktikko Helsinki: Haluatko suoristaa selän ja saada hyvän ryhdin?
Kim Roslin: Kiropraktiikka ja venyttely

Kommentoi

Kommentoi:
Lähetä kommentti

Kommentit

Kommentteja ei löytynyt

Etsi blogista

kiropraktiikka ja verenpaine
kiropraktinen hoito
kiropraktiikka ja lapset
kiropraktiikka ja ryhti
kiropraktiikka ja selkäkivut
kiropraktiikka ja iskias
kiropraktiikka ja mielenterveysongelmat
kiropraktiikka ja puutuminen
in english
kiropraktiikka ja hermosto
kiropraktinen hoito
kiropraktiikka ja selkäkivut
kiropraktikka ja selkäkivut
kiropraktiikka ja leukanivelongelmat
kiropraktiikka ja skolioosi

Suosittua blogissa

Kiropraktiikka: Lonkan koukistajien kireys syynä alaselän ongelmiin

Kimmo Heinonen, kiropraktikko Turku | 27.2.2015

Kiropraktiikka ja iskias: syyt ja seuraukset

Harri Mäki-Pesola, kiropraktikko Pori | 8.12.2014

Kasvaako niskassasi kyttyrä? Mikä se on ja mitä sille voi tehdä?

Harri Mäki-Pesola, kiropraktikko Pori | 11.11.2014

Kiropraktiikka auttaa käsien puutumiseen

Kalle Hietanen, kiropraktikko Klaukkala ja Kerava | 4.2.2015

Iskiasvaivat ja kiropraktiikka

Harri Mäki-Pesola, kiropraktikko Pori | 31.10.2014

Katso kaikki blogikirjoitukset »

Arkisto

Elokuu 2018 (1)
Kesäkuu 2018 (1)
Toukokuu 2018 (1)
Huhtikuu 2018 (1)
Helmikuu 2018 (1)
Tammikuu 2018 (1)
Lokakuu 2017 (1)
Elokuu 2017 (1)
Heinäkuu 2017 (1)
Kesäkuu 2017 (2)
Maaliskuu 2017 (5)
Helmikuu 2017 (1)
Joulukuu 2016 (3)
Lokakuu 2016 (2)
Syyskuu 2016 (3)
Elokuu 2016 (3)
Kesäkuu 2016 (2)
Huhtikuu 2016 (6)
Maaliskuu 2016 (2)
Helmikuu 2016 (4)
Tammikuu 2016 (4)
Joulukuu 2015 (3)
Marraskuu 2015 (4)
Lokakuu 2015 (4)
Syyskuu 2015 (9)
Elokuu 2015 (6)
Heinäkuu 2015 (4)
Kesäkuu 2015 (3)
Toukokuu 2015 (11)
Huhtikuu 2015 (7)
Maaliskuu 2015 (12)
Helmikuu 2015 (13)
Tammikuu 2015 (3)
Joulukuu 2014 (3)
Marraskuu 2014 (2)
Lokakuu 2014 (7)

Avainsanat

hartiat fitness istumatyö lonkan koukistajat akuutit selkäkivut jumit liikehäiriöt thoracic outlet syndrome selän liikkuvuus kuntosali välilevyn rappeuma etukumara säännöllisyys fyysinen stressi henkinen stressi raajojen puutumiset osteoarthritis degeneration kemiallinen stressi liikunta kiropraktiikan hoitoväli selän hyvinvointi kuulo kuulon menetys hermojen puristustila käden puutuminen lihakset lihasvoima korkea verenpaine väsymys cracking sound of chiropractic ratsastus hengitysvaikeudet synnytys kim roslin oireiden paikannus hoidon puute selkärangan kuluminen adjustment cavitation computer work painkillers tos-syndrooma tos chiropractic adjustments shoulder pain joint kiropraktikot oire squash jalkojen pituusero toiminnallinen pituusero paniikkihäiriö eripituiset jalat polvinivel alaselkä kipu kirurgi välilevyongelmat epätasapaino leukanivel leukanivelongelmat leukakipu hammaskipu ilman leikkausta niskakyhmy reidenlähentäjä triggerpiste pääkipu tero nikulainen lonkankoukistaja si-nivel kiropraktikko fysioterapeutti suomenkiropraktikkokeskus kiveskipu ennaltaehkäisevä hoito seniorit selkävaivat autonominen hermosto välilevyn tyrä lihasepätasapaino lääkkeettömyys rytmihäiriöt refluksi anatominen pituusero polvikipu nivelrikko välilevyongelma muscle relaxant painkiller lihasrelaksantit tulehduslääkkeet gym injuries tasapainoaisti päänsäryt headache blood pressure drugs lihaskramppi uhreilijan perushuolto lihasten toiminta elinvoima käsien puutuminen puutuminen hermotus itsemurhat mielenterveysongelmat oireiden peittäminen ahdistus masennus kulumat rintaranka selkärangan häiriöt hermosto ärtyneisyys unettomuus vatsan toiminta itkuisuus imukuppisynnytys riikka lehtonen kiropraktikon työ c-sektio krooniset sairaudet lihasjännitys vastustuskyky verenkierto aistien toiminta subluxaatio mieliala hormonien tuotanto niskan virheasennot verenpainelääkkeet keskushermosto rakenteellinen virheasento niskojen naksauttelu hermot liika istuminen piriformis-syndrooma tyky iskias itsetunto kyttyrä särkyä yläraajassa kiropraktikon valinta hip pain hieronta autoimmuunisairaudet tulehdukset jumiutumiset fysioterapia kiropraktiikan hinta hiiren liikuttaminen kirjoittaminen lonkan koukistaja low back pain posture kaularangan ryhti hengittäminen työkyky beach volley subluksaatio suomen akateemiset kiropraktikot pelvis urheilijan kehonhuoltoa tuomas kuronen mailapelit masennuslääkkeet pyörrytys niskaongelmat tenniskyynärpää liikeaisti tasapaino olkaluu spine lanneranka lapset jääkiekko välilevytyrä krooninen kipu niskakipu kiropraktikon hoito niskavaivat palautuminen kiropraktinen hoito noidannuoli välilevy särkylääkkeet virheasennot tulehduskipulääkkeet chiropractic jalkakivut lääkkeet treenaaminen kiropraktikon koulutus adjustmentti alaselkä venyttely kaularanka kiropraktikolla terveys huimaus urheilu työergonomia kipulääkkeet migreeni hermosto stressi pään etukanto aivot skolioosi kehonhuolto alaselkäkipu välilevyn pullistuma säännöllinen hoito päänsärky kipu selkäranka selkäkipu alaselkäkivut kiropraktiikka ryhti selkäkivut
Google+
Kirjaudu sisään »

Seuraa Kiropraktikot.fi:tä